Strefa Pracodawcy

Jaki pracownik jest bardziej podatny na stres?

Reakcje na czynniki stresogenne to indywidualna właściwość każdego z nas. Każdy może zareagować inaczej na tę sytuację, co wynika z subiektywnego podejścia. Wpływ mają elementy poznawcze, czyli postrzeganie sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy, nasze przekonania i myśli z nią związane, a także czynniki biologiczne, czyli to jak skonstruowany jest nasz system nerwowy, jak łatwo i długotrwale reaguje, i jaki mamy temperament.

W przypadku środowiska pracy można wskazać czynniki, które mogą zwiększać podatność na stres. To m.in. innymi niedostosowanie zadań do kwalifikacji Pracownika (zbyt wysokie lub zbyt niskie wymagania, zadania niedopasowane do doświadczenia, wiedzy i wykształcenia), zbyt duża ilość pracy, presja, ograniczony zakres kontroli nad pracą, czy brak wsparcia ze strony współpracowników i przełożonego.

 

Eksperci wskazują także, że bardziej podatne na stres mogą być osoby na początku drogi zawodowej, mające małe doświadczenie czy zaczynające swoją aktywność zawodową w danej branży. Wiele rzeczy jest dla nich nowych, muszą nauczyć się nowych zasad i sposobów działania. Także start pracy w nowym miejscu potęguje stres – wdrożenie w nowy zespół, zupełnie odmienne zasady panujące w danym miejscu, a także wielokrotnie presja, jaką tworzy sobie sam Pracownik, który chce wypaść jak najlepiej.

Dlatego rolą Pracodawcy jest odpowiednie wdrożenie nowego Pracownika tak, aby jak najlepiej przygotować go do realizacji powierzanych zadań, przedstawić strategię firmy oraz zasady panujące w firmie, w tym te dotyczące zakresu odpowiedzialności, podziału obowiązków i komunikacji.

Czynnikiem sprzyjającym stresowi jest także wysokie zaangażowanie w sprawy zawodowe. Bardziej podatne na stres są osoby ambitne, o wysokim poziomie aspiracji, nastawione na cel, takie, które dążą do sukcesu.

Nie bez znaczenia są czynniki leżące poza pracą, o których także nie powinien zapominać odpowiedzialny Pracodawca. Wyrozumiałość, empatia i skupienie na potrzebach Pracownika, także tych wykraczających poza jego aktywność zawodową,  to niezwykle istotna kwestia w zarządzaniu zespołem. Zwłaszcza obecnie, w dobie pandemii, gdy do głosu doszły nowe czynniki stresogenne, takie jak praca zdalna, konieczność opieki nad dziećmi podczas zdalnej szkoły, ograniczone aktywności poza domem, należy być otwartym na zdrowie i Potrzeby pracowników

 

 

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Aby dowiedzieć się więcej kliknij tutaj.