Stres w niektórych sytuacjach może być konstruktywny, działać na nas mobilizująco, motywować do działania. Zdecydowanie częściej jednak mówimy o nim w kategoriach negatywnych, kiedy przekracza on optymalny poziom i powoduje przeciążenie naszego organizmu.
Choć każdy z nas w sposób indywidualny reaguje na czynniki stresogenne – taka sama sytuacja może wywołać odmienne reakcje u różnych osób – stres nie jest wyłącznie indywidualną sprawą. Walka z nim powinna być w interesie Pracodawcy.
Długotrwały stres powoduje, że Pracownik jest w stanie ciągłego napięcia i często towarzyszą mu trudne emocje, takie jak: lęk czy strach. Pojawiają się bóle mięśniowo-szkieletowe, zmęczenie, z czasem apatia, poczucie bezradności, a także spadek poczucia własnej wartości. Osoby doświadczające stresu w dłuższym czasie są wyczerpane zarówno psychicznie, jak i fizycznie.
Taki stan nie może pozostać bez wpływu na życie zawodowe. Stres Pracownika przekłada się bezpośrednio na jego efektywność i wydajność w pracy.
Stres może być także przyczyną większej rotacji pracowników. Dane Międzynarodowego Biura Pracy wskazują, że 30% pracowników rezygnuje z pracy właśnie ze względu na stres, a z problemem tym styka się 85% kadr.
Stres to także jedna z głównych przyczyn absencji chorobowej Pracownika. Dane brytyjskiej organizacji rządowej Health and Safety Executive wskazują, że aż ok. 45% nieobecności pracowników może być spowodowanych stresem związanym z pracą.
ZUS wskazuje, że stres, depresja i lęk, są jednymi z głównych zgłaszanych dolegliwości zdrowotnych związanych z pracą – po problemach z układem mięśniowo-szkieletowym, a w 2019 roku absencja chorobowa związana z pobytem w szpitalu najczęściej wynikała właśnie z zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania.